دریچه گاز کوپا رویال

دریچه گاز کوپا قطعه‌ای در خودرو است که میزان هوای ورودی به محفظه احتراق خودرو را کنترل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید موتور خودرو توسط ایجاد احتراق‌های کنترل شده حرکت می‌کند. درواقع سوخت و هوا وقتی در معرض جرقه ایجاد شده توسط کوئل قرار می‌گیرد مشتعل می‌شود. انرژی جنبشی ایجاد  شده باعث حرکت چرخ‌ها و در نتیجه خودرو می‌شود. اما این اشتعال در محفظه احتراق باید به‌اندازه کافی باشد. برای کنترل میزان انفجار مقدار سوخت و هوای وارد شده به محفظه باید طبق استاندارد از پیش تعیین شده‌ای باشد؛ بنابراین وجود قسمتی که مقدار هوای ورودی را کنترل کند لازم و ضروری است. دریچه گاز همان قطعه‌ای است که هوا از طریق آن به داخل این محفظه راه پیدا می‌کند. استفاده از این قطعه تا حد زیادی به بهینه‌سازی مصرف سوخت ماشین کمک می‌کند. دریچه گاز در انواع مکانیکی و الکترونیکی وجود دارد که نوع مکانیکی برای خودروهای قدیمی‌تر کاربرد داشت.

خرید دریچه گاز کوپا

باتوجه‌به تولید انواع مختلف دریچه گاز لازم است نکاتی را درباره خرید این قطعه مهم بدانید.

·         نوع دریچه گاز

همان‌طور که گفته شد انواع گوناگونی از دریچه گاز تولید می‌شود. هر خودرو بر اساس مدل و نوع کامپیوتر از نوع خاصی از دریچه استفاده می‌کند؛ بنابراین باید اطلاعات دقیقی از نوع مناسب دریچه گاز کوپا داشته باشید تا بتوانید نوع موردنظر را خریداری کنید.

·         جنس بدنه دریچه گاز

به‌طورکلی این قطعه در دو جنس تولید می‌شود.

فلزی

از جنس آلومینیوم و بسیار مقاوم است.

پلاستیکی

از مواد کامپوزیتی و ارزان‌تر از نمونه‌های فلزی است.

·         برند قطعه

یکی از مهم‌ترین عواملی که در زمان خرید باید به آن توجه کنید برند این قطعه است. پیش از خرید تحقیق کافی درباره برند باکیفیت داشته باشید. در صورت لزوم با متخصصان مشورت کنید.

·         اصالت کالا

به­دلیل وجود اجناس تقلبی بهتر است هنگام خرید به اصالت قطعه دقت کنید.

·         گارانتی

یکی دیگر از نشانه‌های اصالت و سلامت دریچه گاز داشتن گارانتی است.

دریچه گاز کوپا رویال

قیمت دریچه گاز کوپا

مانند تمام لوازم دیگر قیمت یکی از مهم‌ترین عوامل در زمان انتخاب برای خرید است. باید اشاره کرد که قیمت دریچه گاز کوپا بستگی به عوامل گوناگونی دارد. همان‌طور که اکنون می‌دانید این قطعه از مواد مختلفی ساخته می‌شود؛ بنابراین مواد اولیه استفاده شده در تولید آن به­طور مستقیم روی قیمت دریچه گاز اثر می‌گذارد. عامل مهم دیگر برند تولیدکننده محصول است. برندهای خارجی با نوسانات ارزی دچار تغییر قیمت می‌شوند و اغلب قیمت‌های بیشتری نسبت به انواع داخلی دارند. از عوامل دیگری که روی قیمت برندهای خارجی اثر می‌گذارد تعرفه‌های گمرکی است. این مسئله باعث شده قیمت این محصولات نوسانات زیادی را متحمل شود. اما با این‌وجود به­دلیل اهمیت کارکرد درست دریچه گاز بهتر است برای خرید لوازم یدکی خودرو کوپا مهم به سراغ برندهای معتبر و شناخته شده بروید. میزان تقاضا برای این قطعه و تولید کارخانه‌ها هم عامل دیگری است که می‌تواند قیمت را بالا و یا پایین بیاورد.

خریدوفروش اینترنتی دریچه گاز کوپا

با رواج‌یافتن استفاده از تکنولوژی در تمام عرصه‌ها خریدوفروش اینترنتی یکی از ملزومات زندگی انسان امروزی شد. امروزه سرعت انجام امور آن‌قدر افزایش‌یافته­است که اتلاف وقت برای خرید در بازارهای حضوری دیگر جایگاهی در میان زندگی افراد ندارد. علاوه ­بر اتلاف وقت می‌توان از هزینه‌های زیاد رفت‌وآمد به‌ویژه در شهرهای بزرگ هم به‌عنوان مانعی برای خرید حضوری یادکرد؛ بنابراین خرید این قطعه از فروشگاه‌های لوازم‌یدکی بهترین گزینه به­شمار می‌رود. شما به چند روش می‌توانید خرید آنلاین خود را از طریق فروشگاه آژیراک یدک انجام دهید.

فروشگاه‌های آنلاین لوازم‌یدکی

انواع فروشگاه‌های لوازم‌یدکی خودرو با محصولات متنوع و برندهای گوناگون فعال هستند. شما می‌توانید بعد از اعتبارسنجی خرید خود را از آن‌ها انجام دهید.

بازارچه‌های لوازم‌یدکی

برخی سایت‌ها  با عنوان بازارچه‌های خریدوفروش قطعات خودرو وجود دارند که منبع خوبی برای خرید این دریچه گاز هستند.

اپلیکیشن‌های فروش قطعات خودرو

برخی اپلیکیشن‌ها اقدام به فروش قطعات دست‌دوم و نو خودرو می‌کنند. این فضا امکان خریدی رقابتی را برای شما ایجاد می‌کند. زیرا به‌راحتی می‌توانید قیمت‌ها را مقایسه و سپس اقدام به خرید کنید.

دریچه گاز کوپا رویال

ویژگی دریچه گاز کوپا

عامل کنترل‌کننده میزان هوای ورودی یک شیر پروانه‌ای است. این شیر با تغییردادن زاویه خود میزان هوای وارد شده به محفظه احتراق را کم‌وزیاد می‌کند. دریچه‌های مکانیکی این کار را توسط کابلی که به پدال گاز متصل است انجام می‌دهند. اما در مورد دریچه‌های الکترونیکی این کار توسط سیستم کنترل‌کننده موتور انجام می‌پذیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دریچه گاز دقت بالا در کنترل میزان هوای ورودی به محفظه احتراق است. از آن­جایی که این قطعه با هوا در ارتباط مستقیم است باید جنسی مقاوم در برابر شرایط محیطی داشته باشد. این قطعه نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف سوخت اتومبیل دارد. دریچه گاز مکانیکی شامل قسمت‌های مختلفی می‌شود.

  • گرمکن دریچه گاز
  • استپر موتور
  • سنسور موقعیت
  • سیم گاز

یکی از مشکلات دریچه گاز مکانیکی خرابی قطعات مختلف آن به‌مرورزمان و استفاده زیاد است. اما نوع الکتریکی به دلیل عدم استفاده از این قطعات و عملکرد توسط سیگنال‌های الکترونیکی عمر طولانی‌تر و بازدهی بیشتری دارند.

نحوه کارکرد دریچه گاز کوپا و دلایل اسیب دیدگی آن

 دریچه گاز کوپا نقش اساسی در کنترل جریان گازها دارد. وقتی شما پدال گاز را فشار می‌دهید، دریچه گاز باز می‌شود و هوای بیشتری وارد مجرای مکش و سیلندرها می‌شود. سنسور دریچه گاز این تغییرات را اندازه‌گیری می‌کند و اطلاعات مربوط به میزان باز شدن دریچه گاز را به سیستم کنترل موتور ارسال می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که این سنسور ارسال می‌کند، سیستم کنترل موتور تنظیمات لازم را انجام می‌دهد. از طرف دیگر، اگر دریچه گاز بسته شود یا جریان هوا کاهش یابد، سیستم کنترل موتور ممکن است تنظیمات را به‌گونه‌ای تغییر دهد که مصرف سوخت کاهش یابد و عملکرد موتور بهینه شود. درنتیجه دریچه گاز کوپا به کنترل موتور کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را با توجه به شرایط مختلف و عملکرد موردنیاز راننده ارائه دهد.

دریچه گاز کوپا ممکن است به دلایل مختلف دچار آسیب شود. یکی از علل اصلی خرابی دریچه گاز کوپا کثیفی یا رسوباتی است که در طول زمان‌بر روی سطح دریچه تشکیل می‌شوند. این رسوبات می‌تواند شامل روغن، ذرات معلق در هوا، گردوغبار و رسوبات دیگر باشد که باعث می‌شوند دریچه گاز به‌درستی باز یا بسته نشود. همچنین، سایر عوامل مانند سایش یا آسیب‌های مکانیکی نیز می‌توانند باعث آسیب به این قطعه شود. مجموع عوامل گفته‌شده باعث اختلال در عملکرد سیستم کنترل دریچه گاز شده و به‌تبع آن آسیب به دریچه گاز را ایجاد کنند. به‌محض اطلاع از خراب بودن این قطعه لازم است در اسرع وقت با مراجعه به متخصصین مجرب نسبت به تعویض دریچه گاز کوپا اقدام کنید. با انتخاب قطعه مناسب و اصل می‌توانید سالیان طولانی از آن استفاده کنید.

 علائم خرابی دریچه گاز کوپا

در صورت بروز خرابی در قسمت دریچه گاز باید سریعاً اقدام به تعویض و یا تعمیر قطعه کنید. زیرا سلامت این قطعه مهم روی عملکرد موتور تأثیرگذار است. برخی نشانه‌های خرابی این قطعه را در ادامه بیان خواهیم کرد.

·         درست کار نکردن موتور

در صورت سنگین‌کار کردن موتور خودرو و بالا نرفتن دور موتور از بازه عددی ۱۰۰ تا ۵۰۰ حتماً عملکرد دریچه گاز را بررسی کنید.

·         لرزش موتور

اگر موتور خودرو دچار لرزش می‌شود ممکن است دریچه گاز نیاز به تعویض داشته باشد. گاهی رسوب گرفتن این قطعه می‌تواند باعث بروز مشکل شود.

·         روشن‌شدن چراغ چک

البته این گزینه می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ اما اگر چراغ چک خودروی شما روشن شد یکی از قسمت‌هایی که باید موردتوجه قرار بگیرد دریچه گاز است.

·         بالارفتن مصرف سوخت

اگر مصرف سوخت خودروی شما بالا رفته ممکن است دریچه گاز دچار مشکل شده باشد.

·         نقص در عملکرد سنسور

هر گونه نقص در عملکرد سنسور دریچه گاز منجر به عدم ارسال دستورات صحیح و عدم عملکرد صحیح دریچه گاز می‌شود.

·         جمع‌شدن دود و کربن

گاهی کربن و دور در قسمت دریچه انباشته می‌شود و عملکرد این قطعه را با اختلال مواجه می‌کند.

تأثیر دریچه گاز کوپا بر عملکرد موتور

دریچه گاز کوپا به‌عنوان یک قطعه حیاتی برای ایجاد احتراق کنترل شده در خودرو شناخته می‌شود؛ بنابراین عملکرد صحیح این قطعه تأثیر بسزایی روی عملکرد موتور خودرو دارد. بهتر است به‌محض مشاهده هر گونه مشکل در این قطعه اقدام به بررسی و مشورت با متخصصان مجرب  کنیم. در همین راستا می­توانید از کارشناسان شرکت آژیراک یدک راهنمایی­های لازم را دریافت کنید.