واتر پمپ سابرینا هاچ بک

واترپمپ سابرینا قطعه‌ای در خودرو است که با پمپاژ آب به ‌دور موتور خودرو موجب خنک‌شدن آن می‌شود. احتمالاً شما هم تجربه دیدن جوش‌آوردن خودرو را داشته‌اید. همان‌طور که می‌دانید موتور خودرو با انفجارهای کنترل شده شروع به حرکت می‌کند. این انفجارها و حرکت موتور انرژی حرارتی بالایی تولید می‌کند. اگر این حرارت کنترل نشود قطعات خودرو دچار سوختگی و خرابی می‌شوند؛ بنابراین قطعه‌ای مانند واترپمپ در موتور خودرو تعبیه شده که وظیفه خنک‌کردن این قسمت‌های مختلف را برعهده دارد. واترپمپ آب را از رادیاتور به سمت قطعات موتور خودرو هدایت می‌کند. این آب گرما را می‌گیرد و دوباره برای سردشدن به رادیاتور برمی‌گردد. این آب بسیار داغ توسط فن‌های خودرو مجدداً خنک شده و توسط واترپمپ چرخه را تکرار می‌کند. در واقع این قطعه مهم دمای موتور خودرو را همیشه در حد استاندارد نگه می‌دارد تا بالاترین کارایی را داشته باشد. عملکرد درست این قطعه تضمین‌کننده سلامت قطعات خودروی شما است.

خرید واترپمپ سابرینا

واترپمپ هم مانند تمامی قطعات خودرو عمر مفیدی دارد و قطعاً گاهی نیاز به تعویض پیدا می‌کند. در این قسمت می‌خواهیم موارد مهمی که هنگام خرید لوازم‌یدکی واترپمپ سابرینا باید در نظر بگیرید را مطرح کنیم.

·         کیفیت واترپمپ

از مهم‌ترین نکات در زمان خرید دقت به کیفیت قطعه است. اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

·         برند واترپمپ

خرید از برندهای معروف و معتبر را فراموش نکنید. این برندها به‌اصطلاح امتحان خود را در طی سال‌ها پس داده‌اند.

·         قیمت قطعه

حتماً قبل از خرید قیمت را از فروشگاه‌های مختلف گرفته و با هم مقایسه کنید. به‌این‌ترتیب اجازه سودجویی به برخی فروشندگان نداده و با قیمت مناسب خرید می‌کنید.

·         گارانتی و خدمات پس از فروش

از مهم‌ترین نشانه‌های یک واترپمپ خوب داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش  است که هنگام خرید به همراه فاکتور به شما تحویل داده می‌شود.

واتر پمپ سابرینا هاچ بک

قیمت واترپمپ سابرینا

قیمت قطعات یدکی خودرو بستگی به کشور سازنده و قطعات استفاده شده در ساخت محصول دارد. عوامل مختلفی می‌تواند قیمت این قطعات را تعیین کند. در مورد واترپمپ سابرینا از مهم‌ترین نکاتی که در مورد قیمت تأثیرگذار است کیفیت و برند تولیدکننده آن است. تولیدکننده داخلی باتوجه‌به بهای تمام شده کالا روی محصول خود قیمت‌گذاری می‌کند. اما گاهی در مسیر رسیدن به دست مصرف‌کننده به دلیل وجود واسطه‌ها قیمت دچار تغییراتی می‌شود. اما اگر از انواع وارداتی این واترپمپ خریداری می‌کنید باید بدانید که عوامل دیگری مانند نرخ ارز و تغییرات عوارض گمرکی روی قیمت این محصولات تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین هنگام خرید بهتر است با تحقیق و بررسی روی قیمت خرید خود را انجام دهید. میزان عرضه و تقاضا در بازار هم عامل دیگری است که روی قیمت اثر دارد.

خریدوفروش اینترنتی واترپمپ سابرینا

باتوجه‌به این که امروزه خریدوفروش اینترنتی به یکی از راه‌های پرطرفدار برای هر نوع معامله‌ای تبدیل شده است، لازم دانستیم نکاتی را در مورد این نوع خرید به شما یادآور شویم. فروشگاه‌های آنلاین زیادی قطعات یدکی خودرو را می‌فروشند. مهم‌ترین نکته این است که اعتبار این فروشگاه‌ها مشخص و اثبات شود. انواع بازارچه‌های اینترنتی که در زمینه خودرو و لوازم‌یدکی خودرو فعال هستند می‌توانند فروشنده واترپمپ سابرینا باشند. برخی فروشگاه‌های حضوری ازطریق سایت و یا پیج‌ها در فضای مجازی محصولات خود را برای فروش عرضه می‌کنند. قبل از اقدام به  خرید لوازم یدکی سابرینا بهتر است تحقیق کافی در مورد برند و نوع قطعه و تناسب آن با خودروی خود داشته باشید. وجود گارانتی اصالت کالا یکی از دلایل اثبات اعتبار فروشگاه است. نحوه ارسال و تضمین سلامت قطعه در زمان رسیدن به دست شما از مواردی است که هنگام خرید باید در مورد آن‌ها از فروشنده سؤال کنید.

ویژگی واترپمپ سابرینا

واترپمپ سابرینا به‌عنوان یک قطعه بسیار مهم برای عملکرد درست موتور خودرو باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد. در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم.

·         جنس بدنه واترپمپ

باتوجه‌به این که واترپمپ در حرارت و فشار بالا کار می‌کند باید جنس بدنه مقاوم در برابر حرارت و فشار داشته باشد. اغلب این قطعه را از فلزاتی مانند آلومینیوم و فولادمی سازند.

·         قدرت پمپاژ آب

قدرت این قطعه باید به‌اندازه‌ای باشد که حجم مناسبی از آب را برای خنک‌کردن موتور خودرو پمپاژ کند.

·         سرعت واترپمپ

سرعت پمپاژ آب هم از عوامل دیگری است که روی کیفیت واترپمپ مؤثر است. آب باید با سرعت مناسبی در اطراف موتور به چرخش در بیاید.

·         واشرهای واترپمپ

وجود واشر در واترپمپ باعث افزایش طول عمر قطعه و جلوگیری از ورود هوا و یا نشت آب می‌شود. به‌این‌ترتیب واترپمپ بهتر کار می‌کند و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود.

·         میزان مصرف انرژی

واترپمپ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که برخی برندها با بهینه‌سازی مصرف انرژی نقش مهمی در این امر دارند.

·         تناسب با خودرو

واترپمپ باید با خودروی شما تناسب داشته باشد.

واتر پمپ سابرینا هاچ بکعلائم خرابی واترپمپ

واترپمپ سابرینا یک قطعه مهم در سیستم خنک‌کننده موتور است که وظیفهٔ پمپ کردن مایع خنک‌کننده را با سرعت و فشار مناسب در اطراف موتور بر عهده دارد. این قطعه مهم باعث گرفتن گرما از موتور و حفظ دمای مناسب در محدوده‌ی عملکردی موتور می‌شود. واترپمپ عمدتاً از یک پیستون و یک پیچک استفاده می‌کند که با چرخش موتور، مایع خنک‌کننده را از طریق سیستم خنک‌کننده منتقل می‌کند. خرابی واترپمپ خودرو ممکن است به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیافتد. یکی از علت‌های اصلی خرابی واترپمپ سابرینا، سایش و فرسایش است که ناشی از استفاده طولانی‌مدت و عملکرد مداوم این قطعه است. این سایش می‌تواند باعث کاهش کارایی و عملکرد واترپمپ شود.

همچنین، خرابی در محور پمپ نیز می‌تواند عاملی دیگری برای خرابی واترپمپ باشد. اگر محور پمپ از جنس ضعیف یا غیر مقاومی ساخته‌شده باشد براثر فشار و استفاده مداوم‌ خراب می‌شود و عملکرد واترپمپ را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی‌که واترپمپ خودرو خراب می‌شود، علائم مختلفی ممکن است ظاهر شود که نشان‌دهنده وجود مشکلاتی در سیستم خنک‌کننده موتور است. این علائم شامل افزایش دمای موتور، صداهای غیرعادی از منطقه واترپمپ، نشت آب و گاز است. درصورتی‌که این علائم را تشخیص دادید، بهتر است به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و تعمیر یا تعویض واترپمپ سابرینا را انجام دهد. عدم تعمیر به‌موقع واترپمپ می‌تواند به افزایش دمای موتور و آسیب آن منجر شود. بنابراین توجه به علائم آسیب واترپمپ سابرینا می‌تواند از آسیب جدی به موتور جلوگیری کند و عمر مفید قطعات خودرو را افزایش دهد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم اگر واترپمپ به وظیفه خود به‌درستی عمل نکند عملکرد موتور به مخاطره می‌افتد؛ بنابراین بهتر است علائم خرابی واترپمپ سابرینا را بشناسید.

·         گرمای زیاد موتور

درصورتی‌که موتور خودرو حرارت زیادی دارد و بخار و یا دود از آن بلند می‌شود، باید به عملکرد واترپمپ خود شک کنید.

·         وجود سروصدا

گاهی وقتی خودرو با سرعت بالا حرکت می‌کند سروصدای اضافی و یا وزوز شنیده می‌شود. این سروصدا می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در عملکرد واترپمپ و یا اتمام طول عمر مفید آن باشد.

·         روشن‌شدن چراغ دمای آب

بالابودن دمای آب که با روشن‌شدن چراغ هشدار نمایش داده می‌شود، از علائم خرابی واترپمپ سابرینا است.

·         نشت آب در اطراف واترپمپ

یکی دیگر از نشانه‌های نقص در عملکرد واترپمپ نشت آب در اطراف این قطعه است.

·         نقص در عملکرد کولر

درصورتی‌که کولر به‌خوبی خنک نمی‌کند بهتر است فوراً سلامت واترپمپ را بررسی کنید.

·         بالا پایین‌رفتن ناگهانی دما

اگر دمای موتور به‌صورت ناگهانی تغییر می‌کند نشانه وجود مشکل در عملکرد واترپمپ است.

واترپمپ و بهبود عملکرد خودرو

واترپمپ سابرینا قطعه‌ای بسیار مهم برای عملکرد درست موتور خودرو است. این قطعه با پمپاژ آب دمای موتور و قسمت‌های مختلف آن را ثابت نگه می‌دارد. همان‌طور که می‌بینید خرابی و یا نقص در عملکرد این قطعه کوچک می‌تواند با وارد کردن آسیب‌های جدی به موتور خودرو هزینه اضافی به شما تحمیل کند؛ بنابراین بهتر است به‌محض بروز مشکل اقدام به رفع آن و تعویض این قطعه مهم کنید.