تسمه تایم MVM-315

تسمه تایم ماشین چیست؟

حرکت اتومبیل بر عهده موتور است. برای داشتن نظم و حرکت سیلندرهای خودرو که در نهایت محرکه موتور محسوب می‌شود؛ تسمه تایم خودرو بین میل لنگ و میل سوپاپ قرار می‌گیرد و با تنظیم زمانبندی به بهبود و کارایی بیشتر و دقیق‌تر موتور کمک می‌کند.
تسمه تایم چه وظیفه‌ای دارد؟
تسمه‌ای از جنس پلاستیک که سبب حرکت و چرخش سوپاپ‌ها می‌شود. اولین بار این قطعه مهم را در سال 1945 ساختند. یعنی حدود 17 سال پیش برای خودرو گلاس 1004 آلمانی ساخته شد. بعد از آلمان، یک شرکت بزرگ آمریکایی به دنبال تولید انبوه این خودرو بود. با گذشت زمان کاربردهای این تسمه افزایش یافت به طوری که امروزه در قسمت داخلی برخی خودروهای هایما s7 و هایما s5 نیز وجود دارد.

نحوه کارکردن تسمه تایم

این تسمه دارای یک چرخه چهارمرحله‌ای است که شامل موارد زیر می‌شود:

1- مرحله مکش: زمانی است که سوپاپ هوا با پایین رفتن پیستون داخل ماشین باز می‌شود سپس با کمک مکش رو به پایین سیلندر، مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر انتقال می‌یابد.
2- مرحله تراکم: با بالارفتن پیستون در سیلندر، کمپرس اتفاق می‌افتد. و به این شکل که هوا بسته می‌شود.
3- مرحله توان: در این قسمت، با جرقه زدن شمع و منفجر شدن مخلوط سوخت و هوا پیستون به سمت پایین می‌رود. و در آخر با باز شدن سوپاپ دود کار به مرحله آخر تبدیل می‌شود.
4- مرحله تخلیه: با بالا رفتن پیستون و به دنبال آن خارج شدن سوپاپ دود کار به اتمام می‌رسد.

در این مراحل هدف آن است که: با بالا و پایین رفتن پیستون، زمانبدی سوپاپ و در نهایت عملکرد موتور ماشین تنظیم شود. دقت داشته باشید اگر تسمه تایم چند دندانه عقب یا جلو شود؛ این امر به منظور وارد شدن آسیب جدی به دندانه‌های تسمه است و کارکرد موتور دچار اختلال می‌شود. در نتیجه بایستی آن را به دست یک تعمیرکار ماهر سپرد تا آن را تعویض کند.

پارگی تسمه تایم

هر محصولی دارای مدت زمان و کارایی محدود است که کارخانه تولیدی آن را ثبت می‌کند. میزان عمر و کارکرد این تسمه متفاوت است.
زمانی که تسمه پاره یا فرسوده شود. یکی از 3 اتفاق زیر ممکن است رخ دهد:
از بین رفتن نظم و عملکرد در زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ
تداخل پیستون‌ها با سوپاپ‌ها و ایجاد صدای بلند
مخلوط نشدن سوخت و هوا و عدم خروج به موقع دود از آن
در کنار ارائه هر محصول لوازم یدکی هایما یا هر برند دیگر نیز ارائه می‌شود تا در مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده کنید.

با دقت انتخاب کنید

در زمان خرید اتومبیل یا موقع تعویض تسمه حتما به کارایی و جنس آن دقت کنید. حتی اگر قصد داشتید تا خودرو دست دومی بخرید ابتدا به کمک کارشناسان میزان عمر تسمه تایم را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. همان طور که می‌توانید؛ بهترین تسمه‌ها را از سایت آژیراک یدک تهیه کنید.

برای اطلاع از قیمت روز محصولات آژیراک یدک از طریق واتس اپ ویا شماره تماس ارتباط برقرار نمایید