یاتاقان ثابت و متحرک ام جی 550

خرید یاتاقان ثابت و متحرک

بررسی کامل یاتاقان ثابت

یاتاقان‌ها از قطعات مهم در صنعت محسوب می‌شوند. یاتاقان تکیه گاهی برای قطعات دوار به شمار می‌آید. با نگهداری قطعات دوار به کاهش اصطکاک و فرسایش کمک می‌کنند. در موتور خودرو نیز یاتاقان وظیفه تکیه گاهی برای قطعاتی مانند میل لنگ و چرخ دنده پمپ بر عهد دارد. یاتاقان‌ها به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند که ما نوع ثابت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. میل لنگ خودرو با تکیه بر یاتاقان ثابت به راحتی دوران می‌کند. به همین خاطر به یاتاقان ثابت در خودرو. یاتاقان میل لنگ نیز گفته می‌شود.

ساختار یاتاقان ثابت

یاتاقان ثابت از دو نیم دایره تشکیل می‌شود. نیمی از یاتاقان با محفظه میل لنگ یکپارچه می‌شود. نیمه دیگر یاتاقان پس از استقرار میل لنگ در جای مناسب خود، به کمک پیچ به نیمه دیگر آن متصل می‌شود. به طور معمول هر میل لنگ دارای دو یاتاقان ثابت است. بخش داخلی این یاتاقان‌ها که که با میل لنگ در تماس هستند. با آلیاژی از فلزات نرم میسازند. به خصوص در خودرو‌های امروزی مانند هایما S7 و S5 جنس داخلی یاتاقان ثابت بسیار مهم است.

همچنین حفره‌ها و شیار‌هایی در یاتاقان وجود دارد که باعث می‌شود روغن از آن عبور کند. با این کار عمل روغنکاری بین یاتاقان و میل لنگ به صورت پیوسته انجام می‌شود. عمل روغنکاری مانع از فرسایش میان میل لنگ و یاتاقان می‌شود. در خودرو‌های پیشرفته از یک یاتاقان لبه دار برای میل لنگ استفاده می‌شود. وظیفه یاتاقان لبه دار این است که مانع حرکت خطی میل لنگ به عقب و جلو شود.

یاتاقان زدن

زمانی که لایه روغن بین میل لنگ و یاتاقان ثابت کم شود. فرسایش زیاد میشود. و قطر میل لنگ کم می‌شود. در این موقع قطر داخلی یاتاقان نیز کم میشود. و باعث افزایش فاصله میان میل لنگ و یاتاقان می‌شود. این عمل با سر و صدای زیاد و یا احتمال قفل شدن موتور همراه است. به این رویداد اصطلاحا یاتاقان زدن می‌گویند. عواملی باعث افزایش احتمال یاتاقان زدن می‌شوند که عبارتند از:

  • کیفیت روغن کم شود. در واقع ویسکوزیته روغن پایین بیاید و یا روغن کثیف شود.
  • مسدود شدن محل عبور روغن از فیلتر مربوطه که موجب مختل شدن عمل روغنکاری می‌شود.
  • پمپ روغن خراب و شود و روغنکاری به درستی صورت نگیرد.
  • فاصله لقی استاندارد بین میل لنگ و یاتاقان رعایت نشود و باعث افت فشار روغن بین دو قطعه شود.

پس روغن و فیلتر روغن خودرو را به موقع و مداوم عوض کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

یاتاقان تکیه گاهی مطمئن

یاتاقان‌ها مهم ترین بخش برای قطعات دورانی در موتور هستند. کاربرد تکیه گاهی برای قطعات دوار مانند میل لنگ برای عملکرد صحیح خودرو بسیار حائر اهمیت است. در خودرو‌های امروزی نظیر آریزو 5 و6 که ساختار موتور پیشرفته و گران قیمتی دارند، نگه داری از یاتاقان ثابت اهمیت دو چندان دارد. همواره در خرید یاتاقان ثابت باید به جنس و کیفیت قطعه توجه کنید. استفاده از یاتاقان معمولی و بی کیفیت باعث می‌شود. خسارات زیادی به موتور خودرو شما وارد شده. که خود هزینه‌های زیادی دربرخواهد داشت. آژیراک یدک با ارائه انواع لوازم یدکی با کیفیت در خدمت شماست تا عملکرد خودرو شما به بالاترین حد ممکن برسد.

برای اطلاع از قیمت روز محصولات آژیراک یدک از طریق واتس اپ ویا شماره تماس ارتباط برقرار نمایید