کالیپر ترمز Lifan-x60

کالیپر ترمز

وظیفه کالیپر ترمز چیست؟

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین سیستم‌های یک اتومبیل سیستم ترمز آن است. عملکرد درست این سیستم اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا وجود خرابی یا هرگونه اختلال در آن موجب تصادف‌های شدید و حتی جان باختن افراد می‌شود. در سیستم ترمز اتومبیل‌های مختلف مثل هایما s7، هایما s5، آریزو 6 و آریزو5 قطعه بسیار مهمی به نام کالیپر ترمز وجود دارد. این قطعه به توقف درست اتومبیل کمک می‌کند. در ادامه مقاله بیشتر با نقش این قطعه آشنا خواهید شد.

کالیپر ترمز چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کالیپر مهم‌ترین قطعه سیستم ترمز خودرو است. این قطعه با کند کردن عملکرد چرخ‌های خودرو موجب ایجاد اصطکاک و درنهایت توقف خودرو می‌شود.

انواع کالیپر ترمز

کالیپرها به دو دسته شناور و ثابت تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی و توضیح هر کدام می‌پردازیم:

کالیپر شناور

کالیپر شناور با اسم کالیپرهای کشویی نیز شناخته می‌شود. در این مدل دو پیستون در داخل روتور خودرو قرار دارد.
با فشار این دو پیستون تمام بدنه کالیپر فشرده می‌شود. با فشرده شدن کامل کالیپر:

پیستون‌ها با کمک لنت ترمز در هر طرف روتور اصطکاک ایجاد می‌کنند.

کالیپر ثابت

کالیپرهای ثابت همانطور که از نامشان پیدا است هیچ حرکتی ندارند. این کالیپرها در قسمت خروجی و داخلی خود دارای پیستون هستند. این نوع کالیپرها هزینه بسیار زیادی دارند از این رو در اکثر اتومبیل‌ها از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

چطور بفهمیم کالیپر دچار خرابی شده است؟

یکی از نکات مهمی که همیشه باید به آن توجه داشته باشید. سلامت و عملکرد درست کالیپر است، زیرا خرابی این قطعه فاجعه‌های بزرگی را به بار می‌آورد. از جمله مهم‌ترین نشانه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید به خرابی کالیپر پی ببرید موارد زیر است.

1- اگر زمان ترمز صداهای عجیبی از سیستم ترمز شنیدید. احتمالا کالپیر سیستم ترمز دچار مشکل شده.

2- همه اتومبیل‌ها با گرفتن ترمز سریعا متوقف می‌شوند. اگر زمان توقف خودروی شما افزایش یافته است و یا در زمان ترمز گرفتن به ماشین ضربات مختلفی وارد می‌شود کالپیر را باید چک کنید چراکه به احتمال زیاد این قطعه دچار خرابی شده است.

3- اگر در زمان رانندگی خود متوجه حرکت غیر عادی اتومبیل‌تان‌ شدید حتما باید از سلامت کالیپر مطمئن شوید.

4- نشتی روغن در ناحیه موتور و یا اطراف چرخ‌ها نیز نشاند‌دهنده خرابی کالیپر سیستم ترمز خودرو است.

چطور به بهترین نحو از کالیپر ترمز نگهداری کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشید. تمام قطعات یک خودرو  بعد از مدتی عمرشان به پایان می‌رسد. با این‌حال بازبینی دوره‌ای همه این قطعات موجب افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

خرید بهترین کالیپر با ضمانت

اگر به دنبال خرید یک قطعه اتومبیل مثل کالیپر ترمز باشید می‌دانید که خرید این قطعه کار آسانی نیست، زیرا تشخیص قطعات اصلی و تقلبی کار هرکسی نیست. با این‌حال با انتخاب فروشگاه مطمئن میزان ریسک این ماجرا را کاهش می‌دهید. بهترین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودروهای مختلف سایت اژیراک یدک است. در این فروشگاه می‌توانید به لوازم یدکی هایما، آریزو و دیگر اتومبیل‌ها دسترسی بسیار راحتی داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت روز محصولات آژیراک یدک از طریق واتس اپ ویا شماره تماس ارتباط برقرار نمایید